Runningtherapie

runningtherapie

Runningtherapie is een beproefd middel om uit een burn-out te komen. Hardlopen, maar dan anders. We zetten de trainingssessies in om door middel van coaching je gedachten te ordenen, te laten ontspannen, vertrouwen in je lijf te krijgen en aan een volwaardige ademhaling te werken. Runningtherapie is maatwerk en geschikt voor zowel beginnende als ervaren hardlopers.

Ook als je nog nooit hebt hard gelopen, geen conditie hebt en/of "te" zwaar bent is runningtherapie geschikt. We beginnen bij het begin en bouwen het hardlopen langzaam en verantwoord op. Dat doen we o.a. door middel van stretchen, oefeningen, wandelen, powerwalken, dribbelen en meer.

Runningtherapie is het inzetten van hardlopen ten behoeve van het (overbelaste) brein. Het is een therapievorm waarbij je met je lichaam bezig bent, maar de effecten er van zal je met name op psychisch gebied ervaren. Het is een therapievorm waarbij het praten in eerste instantie ondergeschikt is aan het bewegen. Zie het als revaliderend hardlopen.

Kern van de runningtherapie is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd tot een niveau dat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is.

Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat regelmatig bewegen de mens goed doet. Bewegen brengt een aantal processen in ons lichaam op gang, die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. De beweger krijgt daarbij een toename in conditie en zelfvertrouwen en een afname van onzekerheid, angsten en depressie.

We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen.

Runningtherapie is voor mensen die om verschillende redenen niet makkelijk en op eigen kracht tot bewegen komen. Wanneer je last hebt van stress, depressie, burn-out, anst- en/of paniekaanvallen, slechte lichamelijke conditie, overgewicht, lusteloosheid, slapeloosheid of een algeheel gevoel van onbehagen ervaart kan runningtherapie iets voor je zijn.

Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf in beweging. Dat kan tot resultaat hebben dat je rustiger wordt in je hoofd, een voldaan gevoel ervaart, beter gaat slapen, een betere conditie krijgt, minder stress, somberte of angst ervaart, meer levensvreugde voelt en actiever wordt.

In de regel loop je 1 x in de week met de coach en 1 à 2 x in de week zelf. De invulling hiervan bepalen we in onderling overleg.

Om deel te nemen aan runningtherapie is het hebben van ervaring met hardlopen absoluut niet noodzakelijk.